tiistai 14. tammikuuta 2014

Kuntosaliohjelma


Tavoitteena tämän kolmen kuukauden aikana on parantaa peruskuntoa,kiinteytyä ja pudottaa painoa 8-10 kiloa. Puoli kiloa viikossa. 
Lähtökohta mulla on surkea! Mä en oo vuosikausiin harrastanut liikuntaa. Ainut mitä oon tehnyt on vaunulenkit ja hyötyliikunta eli siivoaminen yms.

Kauan aikaa on kuitenkin halunnut saada itselleen paremman kunnon ja samalla paremman kropan. Toissa kesästä painoa on tullut 20 kiloa lisää. Välissä oli tietenkin raskaus, mutta suurin syy tuohon kovaan painonnousuun oli, että mun elämänhalu kasvoi ja se toi mukanaan taas normaalin ruokahalun. Raskaus kuitenkin toi tohon normaaliin ruokahaluun lisäksi vielä kovan makeanhimon :D Vaikka halusinkin lisää painoa, sitä tulikin sen ansiosta vähän liikaakin...


Tällä hetkellä siis tilanne on tämä:

Palloa edessä ja takana! 

Paino: 68 kg
Pituus: 171 cm
Vyötärö: 87 cm (suositus naiset alle 80 cm)
Lantio: 107 cm

Vyötärö-lantio-suhde arvosana 0,81 (=lievästi kohonnut sairastuvuusriski. Raja 0.81-0.84)

Kuntoluokka: Keskimääräistä huomattavasti matalampi.

Hienoa Heidi. Olet päästänyt itsesi rapakuntoon! No, tästä on suunta vain ylöspäin! Ja näin pohjalta, kun lähtee niin näkee tuloksiakin nopeammin. Heh, pitää yrittää vähän edes lohduttaa itseään ;)

Ensi sunnuntaina saan neljän viikon ohjelman itselleni. Siihen on siis laitettu mitä mun minäkin viikkona ja päivänä pitää tehdä.

Viime sunnuntaina oltiin ekan kerran salilla ja mun siellä toteutettava ohjelma näyttää tältä:

Kaksi tuntia ennen treeniä lämmin ruoka

-Jalkaprässi 3x15 (etureisi, pakara, pohje)
- Polven ojennus lait. 2x15 (etureisi)
- Lonkan ojennus taljassa 2x15 (pakara, takareisi, alaselkä)
- Ylätaljavetoeteen 2x15 (yläselkä, hartia, hauis)
- Penkkipunnerrus lait. 2x15 (rinta, hartia, ojentaja)
- Kuntopyörä 2x 5 min. (sykettä nostattava)
- Vatsarutistus lait. 2x15 (suora vatsalihas)
- Vartalon kierto kulmassa 2x15 (vinot vatsalihakset, selän kiertäjät)
- Selän ojennus 2x15 (alaselkä, pakara, takareisi)

Tämän jälkeen venyttely 10 min. ja välitön treenivälipala.

Ja kyllä muuten tuntee, että ei ollakaan vaan tavalliseen tapaan luuhattu kotona sunnuntaina! Sellaisetkin lihakset on kipeänä, joiden olemassaoloa en edes tiennyt :D

Tänään ja vielä huomenna mulla on palautumispäivä, eli ei saa tehdä mitään fyysisesti kovin raskasta. Ja sitten keskiviikkona ja torstaina täytyy tehdä n. 45 minuutin reippaat kävelylenkit. Sunnuntaina sitten taas salille. Siinä on tämän viikon ohjelma!

Mä kaivoin tänään vitamiinit kaapin pohjalta pöydälle, josta ne muistaa ottaa ja täytin ihan huomaamatta vesipulloja valmiiksi kaappiin. Siinä huomasin, että tosissani haluan elää terveellisemmin ja tehdä töitä paremman kunnon eteen. Erityisesti mua tsemppaa myös se, että kun kroppa on kunnossa niin mielikin on hyvä. Jaksaa paljon paremmin :) Niin se mun personal trainerikin innostui liikunnasta kunnolla. Huomasi, että on väsynyt, eikä oikein mikään huvita. Että kyllä se liikunta vaan on tärkeää ihmisen hyvinvoinnin kannalta.

Me ollaan vasta ihan alku taipaleella. Tosi kiva seurata tarkkaan miten se kunto kohenee ja paino tippuu. Ja kyllähän se tippuu jos ja kun mä tämän tosissani otan.

14 kommenttia:

  1. ah ihanaa seurata kuntoprojektiasi! Onnea matkaan Heidi! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ♥ Kiva kuulla, että siellä tykätään seurata mun projektiani, koska mä tykkään myös jakaa sitä lukijoiden kanssa! Paljon mukavampi se on, ettei yksin tarvitse intoilla saavutuksista tai kirota takapakkeja ;)

      Poista
  2. Vaikka kuinka olis palloa siellä täällä niin musta näytät hyvältä ja jopa onnelliselta :) Mä en menis vannomaan tosta suosituksesta ton vyötärön kohtaan. On niin erimallisia ja kokoisia ihmisiä, ettei kaikki voi olla alle sen 80cm. Miettii esim jotain himo liikkujia, et niillä voi olla niin suuret vatsalihakset, että menee yli sen 80 cm ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän sitä osaa jo onnellinen ollakin siitä mitä itsellä on :)

      Mä oon miettinyt samaa ton 80 cm kanssa. Ajattelee, kun mulla pitäs lähteä ainakin se 7 cm vyötäröstä, niin kyllä mä sillon oon jo aika hoikka. Tällä mittapuulla kyllä todellakin suuri osa on ylipainoisia :O Mutta mä kuulun niihin ihmisiin, jotka ei niinkään tuijota mittoja ja lukuja vaan katsoo peilistä miltä näyttää...Nyt näyttää siltä, että vähän pitäs jotain tehdä :D

      Poista
  3. KYllä se kroppa muuttuu siitä nopeampaa kuin uskotkaan(: Nauti jokaisesta saavutuksesta

    Terv.Nenna

    VastaaPoista
  4. Joo, todellakin kiinnostaa!! :) Jään innolla seuraamaan millasia tuloksia saat aikaan! Muista kuitenki ettet stressaa liikaa! :)

    Miua kiinnostais tietää millanen testi siulle tehtiin tuon kuntoluokan määrittämiseksi? Oliko siinä aerobinen- ja lihaskunto-osuus? Millaisia liikkeitä se sisälsi? Millaisia tuloksia sait eri liikkeistä? Vai haluatko pitää tiedot vain itselläsi? :D Tosi paljon tsemppiä!!!

    -laura-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle tehtiin UKK-kävelytesti. Eli 2 km reipasta kävelyä ja verrattiin sitten leposykettä ja loppusykettä.
      Sitten oli lihaskunto-harjoitus jossa oli: vatsalihakset, punnerrus, kyykky, pystypunnerrus, olkahartiaseutu kädet ylös nostamalla, olkahartiaseutu kädet selän takana, rangan sivutaivutus seinää vasten, reiden takaosan aktiivinen liikkuvuus, istualtaan eteentaivutustesti laatikkoa vasten, lonkan koukistajien liikkuvuustesti tason päällä.

      Punnerruksesta tuli heikko :D Ja muistakin vaan välttävä tai keskinkertainen. Noh, ei onneksi heikkoa sentään kaikista tullut, mitä mä kyllä oikeastaan pelkäsinkin! Pitääpä laittaa nämä muuten ihan tohon postaukseen, hyvä kun otit puheeksi :)

      Ja kiitos paljon tsempeistä :)

      Poista
  5. Mullakin on kuntoilut juuri aloitettu! Ikävä kyllä salikorttiin tai personal traineriin rahat ei millään riitä, mutta onneksi kaveri teki mulle edes jonkinmoisen treeniohjelman, ja kaiken lisäksi kaikkia siinä olevia liikkeitä voi tehdä kotona ilman mitään laitteita. :) Mun unelma onkin joskus elämässäni hommata personal trainer ja ihan henkilökohtainen treeniohjelma ja ruokavalio-ohjelma. (? sanotaanko se noin :D) Paljon treeni iloa sulla ja hah mua alkoi niin naurattaan tuo sun kuvas, täysin sen takia kun sulla on tuollainen ilme, muistuttaa ihan minua ku katon peiliin, ja kun otin kuvia itsestä ja vartalostani, ja voin sitten parin kuukauden ottaa uudet kuvat ja kattoa kuinka (toivon mukaan) edistystä on tapahtunut. :) Sun blogisi on ihan mun lemppari! :) Tsemppiä ja kaikkea hyvää sulle ja sun ja perheelle.<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ♥

      Tää oli niin mun unelmien täyttymys, että sain personal trainerin 3 kuukaudeksi ja ilmaiseksi! Se on oikeasti niin kallista lystiä, että olis muuten kyllä jäänyt pelkäksi haaveeksi :)

      Kyllä siellä kotonakin oikeilla harjoituksilla ja ruokavaliolla saa aikaan varmasti ihan yhtä paljon! Siihen vaan tarvitaan sitten enemmän sitä itsekuria, mikä multa puuttuu täysin :D Jos mua ei joku potki näin alussa persiille, niin helposti siirrän lenkkiä huomiseen ja huomiseen ja huooohh!

      Oikein paljon tsemppiä sinne kuntoiluun ♥ Ja ne kuvat on todellakin hyvä ottaa, helmpompi katsoa sitä edistystä ja kun sitä alkaa huomata, niin saa varmasti lisää intoa jatkaa samaa rataa :)

      Ja hyi toi kuva on hirveeee :D Maha oikein superpaisuksissa!

      Poista
  6. Ja vielä pakko lisätä että tosi kiva kun otit kuvan ilman mitään muokkauksia jne, kun tuntuu että monissa blogeissa kaikki kuvat on niin täydellisiä ja käsiä ja jalkoja on muokattu hoikemmiksi. Enkä todellakaan tarkoita että olet lihava, tiedät varmasti mitä tarkoitan. :) Terv. Edellinen ano ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän, tiedän :D Mäkin tykkään muokkailla kuvien värejä yms. mutta ei kyllä tulis mieleenkään alkaa mitään paikkoja hoikentaa :O

      Tässä personal trainer-jutussa ainakin on tärkeää näyttää mikä se lähtökohta on, eipä niitä tuloksia muuten kunnolla näe :)

      Poista
  7. Musta on todella ihanaa kun vastailet kommentteihin pidemmin, etkä vain parilla sanalla! :D Tekee aina mieli kommentoidakkin jotain (vaikka ei mitään sen kummempaa asiaa olisikaan) koska tietää että vastaat aina jotain :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa kuules kiva kuulla! :) Välillä mä oikeasti unohdan joihinkin kommentteihin vastata, varsinkin jos se tulee johonkin vanhan postaukseen. Mutta se tosiaankin on vahinko, koska mun mielestä bloggaajan pitää sen verran vaivautua, että vastaa lukijoidensa kommentteihin!!

      Tosi moni lukija ei välttämättä koskaan kommentoi mitään ja siksi mä ainakin ilahdun tosi paljon, kun joku sitten viitsii kommentoidakin jotain :) Ja kyllä sitä on mukava tutustua niihin lukijoihin ja toki usein kommentoivat jää mieleenkin hyvin!

      Ja ähhh, vähäkö tylsää jos vastaa vaan muutamalla sanalla :D Sillon se tuntuu "Nyt vaan on pakko vastata jotain"-velvollisuudelta! Toki joihinkin "Paljon tsemppiä"-viesteihin tulee vastattua vaan lyhyesti ja ytimekkäästi, niihin on vaikea ruveta runoilemaan sen enempää :D

      Ja jatka ihmeessä kommentoimista, on kiva saada niitä :) Ja varmasti saat vastauksen ;)

      Poista

Kommenttisi ilahduttaa :)