perjantai 15. marraskuuta 2013

Paska äiti-fiilis


Kyllä voi ihmisellä olla välillä itsetunto niin nollissa! Mä en tiedä miksi tää "Paska äiti"-tunne kehittyi nyt ja oon sitä pyöritellyt muutaman päivän mielessäni.

Ehkä yksi syy on, kun Facebookissa liityin Äiti Bloggaajat-ryhmään ja sitä kautta sitten lukee äitien juttuja ja blogeista niiden elämää lapsien kanssa.
Sitten kun joku aloittaa seinällä jonkun viestiketjun, niin tulee tunne, että voinko mä nyt kirjottaa mitään. Mähän oon menettänyt kaksi lastani, muahan pidetään ihan luuserina! 


Kun miettii mitä tulee ekana mieleen äidistä, jolta on lapset viety pois...Niin ei siitä nyt kauhean positiivisia asioita ensimmäisenä ajattele! Huostaanottohan on niin monen mielestä vihoviimeinen keino, kun mikään muu ei auta perhettä tai äitiä. Silloinhan tilanteen ja äidin on täytynyt olla ihan kauhea! Mitä niin pahaa sä oot tehnyt, että sulta on viety sun omat lapset? Niinpä.

Perhetyöntekijä kysyi kiinnostaako mua mennä johonkin äiti-lapsi-ryhmään. Kyllähän mua oikeasti kiinnostaa ja aionkin mennä, kun otin selvää että sellainen tältä paikkakunnalta löytyy. Mutta kyllä mua jännittää kohdata ne äidit. Kuitenkin jossain vaiheessa kysytään onko muita lapsia yms. Ja juuri äideille asiasta on vaikein kertoa.


Löysin sattumalta Vauva-keskustelupalstalta viestin, jossa 30 vuotias nainen jolla elokuussa syntynyt lapsi etsi muita äitejä ja pieniä lapsia täältä. Mä olin aivan innoissani, koska meidän iät ja lasten iät natsaisi niin hyvin :) Laitoin sähköpostia ja kerroin lyhyesti itsestäni ja hän sitten vastasi nopeasti. Ammatiltaan on opettaja. 
Ja sitten se paska itsetunto taas kohotti päätään.
Oonko muka samanarvoinen hänen kanssaan? Artullekin sanoin, etten mä varmaan oo tarpeeksi viisas sen kaveriksi :D

Ähh, nyt nainen ryhdistäydy!

Mutta mä oon varma,että joka ikinen vanhempi, jolta lapsi/lapset on huostaanotettu taistelee näiden samojen asioiden kanssa päivittäin. Eipä kyseessä kuitenkaan olekaan mikään ihan pikkujuttu!

Kaikesta tästä itsesäälistä huolimatta kaikille hyvää viikonloppua ;) ♥

19 kommenttia:

  1. Höpö höpö!! <3
    Nyt pois tuollaiset ajatukset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ♥ Mä lupaan yrittää nyt katsoa peiliin ja sanoa, että olen ihan hyvä äiti ;)

      Poista
  2. Höpönlöpö! :)
    Mekään ei muuten hirveän kaukana asuta toisistamme, ja nuorimmaisten iätkin sopis yksyhteen.. ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heeeiii! Meidänhän pitäs joskus vaikka treffata!

      Mä en tajua miten mulla on mennyt sun blogi jotenkin ihan ohi!? Nyt kävin nopsaa vilkasemassa ja heti tuli tunne, että tää pitää lukea kokonaan :)

      Poista
  3. Eikö äidit oo monesti pahimpia toisilleen. Oot huonompi, jos et imetä, käytä kestovaippoja, syötä omatekoisia luomu ruokia ym ym. Aina löytyy niitä "super" äitejä jotka tuntee itsensä taas vähän paremmiksi äiteiksi kun saa päteä. Tän takia oon kans jotenkin huono lähtemään noihin perhekahviloihin. Mutta sitten toisaalta taas niissä käy onneksi niin monenlaisia äitejä, että aina siellä on niitä mukaviakin joukos :) Torstaina kävin ekan kerran ja aattelin koittaa uudestaankin. Jos tuntuu, että ei oo mua varten niin sinne oo pakko onneksi mennä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onhan ne! :D Ja sen takia just kaikista vaikeinta tästä asiasta onkin just äiteille kertoa :/

      No niin, sä oot päässyt jo alkuun ja suurin kynnys ylitetty :) Pitää nyt itekkin rohkaistua ja käydä kattomas meininkiä!

      Poista
  4. Mullaki oli ennen semmonen luulo että lapset otetaan pois vasta ihan ääritilanteessa. Mut sun tarina on saanu mun silmät aukeemaan ja päivittäin jaksan paasata teistä kaikille läheisille. Oot maailman paras äiti sun lapsilles, älä ikinä unohda sitä. <3

    VastaaPoista
  5. Hei, oon seurannu sun blogias jo kotvan aikaa ja sanoit joskus aiemmin, että lasten huostaanotto, silloin kun se tapahtui, oli ihan ookoo ja hyvä asia, nyt oot saanut elämäs kohilleen, pikkuinen tyttö kasvamas ja toiveessa saada isommatkin takas, varmaan on paljon tapahtunut hyvää ja etiäppäin menty, oot ihan hyvä äiti lapsilles, noiden uutisten perusteella, ymmärrän kyllä, että vaikeaa se varmaankin on äitikerhoon mennä, mutta rohkeasti vaan muiden mukaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli ehkä väärin sanoa, että huostaanotto oli mulle ok. Koska olisi voitu auttaa muillakin tavalla.On olemassa turvakoteja ja perhekuntoutuksia missä oltaisiin saatu lasten kanssa rauhassa näyttää, että kaikki on hyvin... Kuitenkin tarvittiin jotain radikaalia, että pääsen väkivaltaisesta suhteesta eroon, koska se oli huostaanoton syy! No, huostaanotto on tapahtunut, enkä mä sitä voi mitenkään enää peruuttaa, ainut mitä voin on yrittää saada lapset takaisin kotiin.

      Poista
  6. Hei höpö höpö, sie oot hyvä äiti! Älä edes muuta mieti:)
    Pitkästä aikaa tulin bloggerissa käymään ja kurkkaamaan blogeja, jotenki oman blogin lopettamisen jälkeen jäi kaikki lukeminenki aika pitkäks aikaa.. Mutta olipa ihana tulla pitkästä aikaa ja lukea/kuulla siustakin tän tauon jälkeen. <3
    Oot upea ihminen ja hyvä äiti, muista se!

    -Sara myö ja mie -blogin entinen kirjottaja:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miks sä muuten lopetit blogin kirjoittamisen?

      Kiva kun tulit tulit kurkkaamaan meitäkin pitkästä aikaa :) Ja kiitos paljon kauniista kommentista ♥

      Poista
  7. Se mitä mä sua tunnen, niin oot sydämellinen ja ihana ihminen ja loistava äiti. Pois tuollaiset itsensä mollaukset! Vaikka ei se aina helppoa oo sanoo itsellensä että on just hyvä sellasena kuin on, ja että on ihana ja arvokas, mut se pitää yrittää muistaa niinä huonoinakinj päivinä.
    Sitäpaitsi, ei ammatti kerro ihmisestä oikeastaan mitään. Opettajakin on persoona ja _siihen_ pitää tutustua. Munkin paras ystävä on insinööri, eikä yhtään kuivakka tai tylsä. Ja mäkin tunnen välillä alemmuuskomplekseja kun en osaa pyöritellä numeroita - mut sit muistan että mulla on muita vahvuuksia :)

    Tsemppiä, kaimaseni <3

    VastaaPoista
  8. Kaikki äidit varmasti joskus (ainakin minä) tuntevat että eivät ole riittävän hyviä. Olen sitä mieltä että siinä vaiheessa jos ajattelee olevansa täydellinen ja parempi äiti kuin muut niin pitäis jo huolestua.
    Itse ajattelen monesti että en ole tarpeeksi "äidillinen"; en ole mikään kodin hengetär enkä esim. osaa hyvin laittaa ruokaa tai leipoa. Inhoan askartelua ym. mitä itsesäälin hetkinä kuvittelen kaikkien täydellisten äitien harrastavan lastensa kanssa joka päivä. =)
    Sitten ajattelen että kukaan ei ole täydellinen; ihmiset tekee virheitä ja varsinkin vanhempana oleminen antaa loistavat mahdollisuudet tehdä niitä oikein urakalla. Jos paska äiti-fiilis iskee niin kannattaa muistaa myös ne omat hyvät puolet äitinä. Ja mitä tulee toisiin äiteihin niin yleensä me itse ollaan itsellemme ne kaikista ankarimmat arvostelijat. Uskallanpa väittää että suurin osa ihmisistä ei todellakaan pidä sua epäonnistuneena tai huonona äitinä. Kelle tahansa meistä voi tapahtua mitä tahansa. Tärkeintä on nousta ja jatkaa eteenpäin oikeaan suuntaan. Tsemppiä!

    VastaaPoista
  9. Hyvä kirjoitus tuossa edellä!
    Virheitähän me ihmiset teemme, koska täydellisiä emme ole kukaan, ja todellakin usein ilman syytä 'morkataan' itteemme. Olet viisaasti aikanaan ajatellut, että lapsilla on parempi turva muualla, nyt on aika siirtää ajatukset lasten paluuseen ja rakentaa heille turvallinen, rakastava koti, helppoa se ei lapsillekaan varmaan ole, paluu näin pitkän ajan jälkeen, mutta äidinrakkaus saa ihmeitä aikaan, luottamus kasvaa pikkuhiljaa. Ihan hyvä mamma sinä olet, paras omille lapsillesi!

    VastaaPoista
  10. mun serkku on narkkari ja hänellä on viisi lasta. mä oon yhden niistä kummikin. häneltä on lapset huostaanotettu VIISI kestaa ja hän on saanu taas ne lapset takaisin.tai no kaksi niistä ei enää halunnu takas sen luokse. ja häneltä ei lapsia ole millään kerralla huostaanotettu helpoin perustein!
    oma ajatukseni oli ennen ettei lapsia huostaanoteta kovinkaan heppoisin perustein.

    kunnes törmäsin sun blogiin ja luin siltä seisomalta kaikki jutut.. muutit mieleni täysin!!

    oot ihana ihminen ja vasmasti paras äiti lapsillesi!
    moni olisi vasmasti luovuttanut jo taistelun mutta tämäkin kertoo miten paljon rakastat ja haluat lapsesi takaisin kotiin!!! varmasti löytyy joku äiti joka sinua arvostelee mutta so what niin arvostellaan sellaisiakin jotka ei imetä, syöttää valmisruokia ym...

    sellaiset kommentit pitää vaan yrittää jättää omaan arvoonsa... mikä tietty on helpommin sanottu ku tehty!

    mut mun pointti on et sä teet parhaasi ja olet varmasti paras äiti lapsillesi!
    mulla on sellainen tunne että viimeistään syksyllä ssaat lapset takaisin kotiin pysyvästi!!

    VastaaPoista

Kommenttisi ilahduttaa :)