maanantai 11. kesäkuuta 2012

Iiiiik selluliittia!

Tämä yleinen naisten ongelma. Mä päätin kerätä tietoa netistä ja kasata niistä kunnon selluliittipaketin :D Tästä se lähtee...


Mitä selluliitti on?

-  Selluliitti syntyy soluaineenvaihdunnan häiriötilasta.
- Selluliitissa rasvasolut muodostavat rykelmiä, joita ympäröi säikeinen sidekudos. Suurentuneet rasvasolut painavat veri- ja lymfasuonia, jolloin verenkierto ja imunestekierto häiriintyvät, mikä heikentää solujen aineenvaihduntaa ja hapensaantia.
- Kudokseen kertyy rasvan ohella nestettä ja kuona-aineita. Mitä pidemmälle selluliitti on edennyt, sitä suurempia rykelmiä rasvasolut muodostavat ja sitä muhkuraisempaa iho on.
 
ja yksinkertaisemmin:

-  Selluliitti on ihonalaisen rasvakudoksen häiriötila, missä kudoksen verenkierto ja hapensaanti on heikentynyt. Rasvasolut ovat suurentuneet ja täyttävät sidekudoksen välissä olevat tilat. 
- Tuloksena on muhkurainen, epätasainen iho, mikä voi olla kosketusarka.


 Selluliittia on kolmea eri astetta ja niitä hoidetaan hyvinkin eri tavoin.

Ensimmäisen asteen selluliitti – pehmeä selluliitti

- Tässä vaiheessa rasvasolut ovat hieman suurentuneet ja selluliitin voi erottaa puristamalla kevyesti ihoa, jolloin selluliitti näkyy ns. appelsiini-ihona.

- Eniten pehmeää selluliittia esiintyy paikoissa, joihin helposti kerääntyy rasvaa, kuten käsivarsissa ja jaloissa.
- Pehmeää selluliittia esiintyy lähes kaikilla naisilla ikään katsomatta, mutta se lisääntyy iän myötä ja lihaskudoksen vähentyessä.

Hoito: Ylipainoisella hidas laihtuminen vähentää pehmeää selluliittia kehossa. Paras keino on kuitenkin ennaltaehkäistä selluliitin lisääntymistä huolehtimalla lihasten kunnosta. Lihaskuntoharjoittelu ehkäisee selluliitin syntymistä ja vähentää jo olemassa olevaa.

Päivittäinen kuivaharjaus ongelma-alueella kiihdyttää verenkiertoa kudoksessa ja näin vähentää selluliitin syntyä ja sulattaa. Myös erilaiset selluliittivoiteet auttavat, sillä ne kiinteyttävät ihoa ja niiden sisältämät aktiiviaineet kiihdyttävät verenkiertoa.
 

 Toisen asteen selluliitti – kova selluliitti

- Toisen asteen selluliitissa rasvasolut ovat jo selkeästi suurentuneet ja muodostavat rykelmiä iholle. Selluliittikudos erottuu selkeästi muhkuraisena alueena seistessä ja sivulta katsottuna.

- Kova selluliitti on erittäin yleistä nuorilla naisilla, ja sitä esiintyy eniten lantiolla ja yläreisissä. Syyt johtuvat pitkälti elämäntavoista: Huonosta ravinnosta ja liikunnan puutteesta.
- Kovan selluliitin erottaa, siitä että iho on kireä ja epätasainen, eikä sen muoto muutu kävellessä.

Hoito: Toisen asteen selluliitin hoito tulisi aloittaa heti, kun selluliitti huomataan, muutoin siitä ei pääse ikinä eroon. Hoito on samaa kuin pehmeän selluliitin hoidossa, mutta myös erilaiset vartalohoidot ovat tehokkaita.


Kolmannen asteen selluliitti – kipeä selluliitti
 
- Kolmannen asteen selluliitissa kudos on kipeä ja muhkuraisuus näkyy myös makuuasennossa. Tämän tyyppinen selluliitti on harvinaista ja myös vaikeinta hoitaa. Eniten, sitä esiintyy jaloissa. Iho on harmahtava ja kosketusarka.

- Kolmannen asteen selluliittia voi esiintyä minkä ikäisellä tahansa. Se johtuu useimmiten huonosta verenkierrosta ja nesteen kerääntymisestä kudokseen.

Hoito: Ensisijaisen tärkeää hoidossa on pyrkiä kiihdyttämään verenkiertoa ja lisätä nesteen poistumista kehosta. Suositeltua liikuntaa on jalkojen lihaksia monipuolisesti aktivoivat, mutta hellät lajit, kuten uiminen, kävely ja pyöräily. Vartalohoidoista lymfahieronta on tehokkainta, sillä se poistaa nesteitä kehosta.





Onko vain ylipainoisilla selluliittia?
 
- Koska selluliitti johtuu ihon rakenteesta, se on tavallista jopa hoikilla naisilla. Tämä voi osittain johtua siitä, että alhainen paino ei tarkoita välttämättä alhaista rasvaprosenttia.

- Kuitenkin henkilöillä, jotka ovat ylipainoisia, on yleensä tavallista enemmän selluliittia, koska heillä on myös enemmän rasvaa kehossaan.
- Kannattaa huomata, että käytännössä kaikki naistenlehtien ja usein jopa elokuvien peppu- ja reisikuvat on käsitelty kuvankäsittelyohjelmalla virheettömäksi.


Onko selluliitti perinnöllistä?


- Koska naisten ihonalaisen rasvakudoksen rakenne on pääsyy selluliitille, pitäisi oikeammin kysyä “onko rasvan varastoituminen perinnöllistä”. Vaikka tarkkoja prosentteja ei ole kyetty täysin selvittämään, lihavuustutkijoiden Claude Bouchardin ja Jean-Pierre Despresin mukaan “on olemassa todisteita siitä, että rasvan varastoitumistapa on osin perinnöllistä”.

Miksi toisen naiset ovat alttiimpia selluliitille, kuin toiset?

  - Ihon anatomia ja kehon koostumus voivat vaihdella suuresti eri henkilöiden välillä. Joissain naisissa rasva “pysyy kiinni” helpommin kuin toisissa, samoin verinahan paksuus ja tiheys vaihtelevat.
- Naiset, joilla on paksumpi verinahka ja orvaskesi eivät saa niin helposti selluliittia kuin “ohuempinahkaiset” sisarensa. Aasialainen nainen on yhtä altis selluliitille kuin eteläamerikkalainen nainen.
- Kannattaa huomata, että mm. runsas auringonotto ohentaa ja veltostuttaa ihoa. 


Miksi selluliittia on eniten reisissä ja pakaroissa?


- Rasvan varastoinnista huolehtii lipoprotein lipasena (LPL) tunnettu entsyymi, joka sijaitsee verisuonien seinämissä kaikkialla kehossa. LPL toimii säätelevänä entsyyminä, joka kontrolloi rasvan sijoittamista ympäri kehoa oleviin varastoihin.
- Pollockin ja Wilmoren, Exercise in Health and Disease -kirjan kirjoittajien mukaan “Naisilla on eniten LPL:ää lanteiden ja reisien alueella. Koska LPL on aktiivisempaa siellä, rasva ja vastaavasti myös selluliitti dominoivat juuri niillä alueilla”.
 

Auttavatko selluliittivoiteet yms. valmisteet?

- Yhdenkään selluliittivoiteen ei ole todettu pysyvästi auttavan selluliittiin, vaikka periaatteessa ne sisältäisivät aineosia, jotka voivat auttaa pilkkomaan rasvaa, koska vaikuttaakseen näiden voiteiden sisältämien ainesosien pitäisi pystyä tunkeutumaan ensin orvaskeden ja sitten verinahan läpi rasvakammioihin ja vaikuttaa siellä riittävän kauan. Käytännössä tämä ei ole mahdollista.
- On kuitenkin olemassa retinalia sisältävää voidetta, joka vaikuttaa nimenomaan ihon pintakerrosta vahvistavasti ja sitä kautta selluliittia hieman tasoittavasti. Vielä ei ole täysin varmaa kuinka kauan kyseistä voidetta pitää käyttää tulosten saamiseksi, mutta kyse voi olla hyvinkin vuodesta tai kahdesta.
- Toistaiseksi ei ole keksitty pilleriä, joka todistettavasti vähentäisi selluliittia. Eräät valmisteet saattavat auttaa nesteenpoistossa ja jopa kiihdyttää hieman aineenvaihduntaa, jolloin miinuskalorisella dieetillä laihtuminen voi olla hieman helpompaa, mutta mikään valmiste ei ole niin tehokas, että voisit syödä yhtään enemmän kuin ennen ja silti laihtua tai päästä eroon selluliitista ilman että laihdut (= tuhoat dieetillä ja/tai liikunnalla rasvaa).
 

Auttaako hieronta?

- Hieronta (niin kuiva- kuin koneellinen hieronta) sekä erilaiset ihon manipulointitekniikat, jotka poistavat nestettä selluliittisilta alueilta, eivät poista itse ongelmaa (koska ne eivät vähennä rasvaa), mutta voivat hetkellisesti vähentää muhkuraisuutta.
 


 Mikä sitten auttaa?

- Vaikka kuka tahansa voi saada selluliittia, rasvaprosentin alentaminen vähentää yleensä selluliitin määrää. Lähtökohtaisesti selluliitin vähentämiseen ja torjuntaan riittää, kun katsot mitä syöt (= vähemmän kuin kulutat) ja harrastat liikuntaa. 
- Jos et vielä harrasta säännöllisesti liikuntaa, kokeile jotain aerobista liikuntaa kolmesta viiteen kertaan viikossa, vähintään 20-60 minuuttia päivässä. Sillä mitä teet ei ole niin väliä, tärkeintä on, että nautit liikunnasta niin, että jaksat harrastaa sitä säännöllisesti.
- Japanilaisen tutkimuksen mukaan säännöllinen aerobinen liikunta polttaa nimenomaan ihonalaista rasvaa (vrt. pelkkä dieettaaminen, joka polttaa ensisijaisesti sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa). 
- Hyviä vaihtoehtoja on esim. reipas käveleminen, hölkkääminen, aerobinen tanssi, soutaminen, pyöräily, uiminen, stepperöinti tai portaiden kiipeäminen.
- Yritä vaihdella lajeja niin mielen kuin kehon virkeänä pitämiseksi. Kaikkein tärkeintä treeniohjelmallesi olisi kuitenkin säännöllinen punttitreeni. Ihonalainen rasva makaa lihaksen päällä. Heikko ja veltto lihas pahentavat selluliitin muhkuraista ilmettä.
- Seuraavat ovat huippuliikkeitä selluliittiherkille alueille: kyykyt, askelkyykyt ja jalkaprässi ovat hyviä takapuolelle ja etureisille. Maastaveto suorin jaloin tai reisikoukistus koneessa iskevät suoraan takareiteen.

- Lisäksi selluliitin ulkomuotoa voi yrittää parantaa välttämällä turhaa turvotusta.
- Seuraavat vähentävät turvotusta: riittävä veden ja vihreän teen juominen, säännöllinen liikunta, riittävä uni, proteiinipitoinen ruoka.
- Seuraavat lisäävät turvotusta: hiilihappopitoiset juomat, suolaiset ja maustetut ruoat, runsaasti sokeria ja valkoista jauhoa sisältävät tuotteet, runsas paikallaan istuminen, kiristävät vaatteet ja joillakuilla myös tietyt e-pillerit.

- Myös tupakoinnin lopettaminen auttaa vähentämään selluliittia, koska tupakointi heikentää verenkiertoa supistamalla verisuonia ja näin ollen edesauttaa selluliitin syntymistä.



lähteet: Una Nuotio: Kerro, kerro kuvastin
             www.mtv3.fi
             www.keventäjät.fi
             google-kuvahaku


 

2 kommenttia:

  1. Tää postaus pelottaa mua :D Mä pelkään että mulle tulee vanhemmiten selluliittia ja pelottaa ettei sitä saa sitten pois mut näköjään saa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelottaa :D Nii ja kannattaa vaan yrittää kaikinkeinoin sitä ennaltaehkästä:) Mulla on niiiiin epäterveelliset elämäntavat, että hirvittää. Tässä kuussa pitäis aloittaa se kuntoilu, mutta pitää oottaa, et kaveri saa rahaa, että saa kans ostettua sen kausikortin. Yksin en oo menos mihinkään :D

      Poista

Kommenttisi ilahduttaa :)