tiistai 19. kesäkuuta 2012

Aatoksiani

Heipsansaa!

No niin, siellä nyt istuu mun mummu ja joukko muita samassa tilanteessa olevia eduskuntatlon edessä ilmaisemassa mieltään lastensuojelun touhusta.
Mä haluan vielä tarkentaa, että pääasiassa munkin mielestä lastensuojelu tekee hyvää työtä ja se on todella mahtava juttu, että lapset pelastetaan sellaisesta perheestä, jossa se selvästi kärsii. Mutta, myös se pitäisi huomioida, että jokainen tekee virheitä ja niiden paikkaamiseen pitää antaa mahdollisuus! Siinä on oikeasti kiteyttenä se, mitä mä ajattelen asiasta. Jokainen vanhempi (ainakin kaikki täysjärkiset) rakastaa kuitenkin lastaan varmasti enemmän, kuin mitään muuta. Siksi mun mun mielestä, jos vanhempi tosissaan haluaa parantaa tilanteensa ja tekee kaikkensa sen eteen, niin silloin pitäisi lastensuojelun tukea tätä vanhempaa, tsempata ja kannustaa, eikä päinvastoin etsiä joka asiasta suurennuslasilla virheitä, jopa keksiä niitä ja vain mollata ja lannistaa vanhempi täysin. Jos vanhempi on masentunut jo ennen lasten huostaanottoa, niin varmaan kaikki osaa kuvitella, minkälainen olo huostaanoton jälkeen on. TOIVOTON, voin kertoa! Sitten sulle annetaan lastensuojelun osalta liuta juttuja mitkä pitää toteuttaa, että lapset voi tulla kotiin. Sitten, kun ne on hoidettu, niin eihän se riitäkkään, niitä tulee aina vaan lisää. Ja kuinka vaikea esimerkiksi on todistaa, ettet ole enää masentunut?

Tosi monta kertaa oon joutunut kyllä tässä mun tapauksessa muistuttamaan, että HALOO, mulla on se masennus, mun on paljon vaikeampi ollut tarttua asioihin, kuin terveen. Ja nämä virkailijat on suoraan sanoneet mulle, että ne luuli, että mua ei vaan huvita!!!Anteeksi mitä?! Jos mun ex-miehen ADHD hyväksytään tekosyyksi kaikkiin sen virheisiin, niin miksi mun masennus ei muka ole mitään? Sairaus sekin helvetti on. Eikä se parane sormia napsauttamalla, ei tosiaankaan. Mua ottaa kyllä niin lujaa aivoon, että söin turhaan niin kauan aivan väärää lääkettä, joka melkeinpä pahensi tilannetta. Huoh. Ja mä typerys vaan ajattelin, että mun masennus on vaan niin paha, ettei lääkkeetkään auta! Jokaisen, joka työskentelee sosiaalialalla, niin pitäisi osata ottaa masennus tosissaan. Mä ainakin olisin toivonut ja tarvinnut apua ensinnäkin hoidon hakemiseen. Miksi siihenkään ei saa mitään tukea? Sulta viedään lapset, annetaan tehtävälista käteen ja potkastaan perseelle :"Tuu sitten taas kolmen kuukauden päästä tänne haukuttavaksi!" Ihanaa! 

Yks asia kans mistä ollaan aivan raivona Artun kanssa kihisty, että ne vääntää mun sanomiset aivan nurin kurin joissain asioissa. Arttu tämän otti vielä puheeksi, kun se huomas sen yhessä tapaamisessa. Se aivan hermostu siellä, ettei Heidi kyllä noin sanonut! Ja sitten ne kirjottaa kynä sauhuten kaikki ylös. Mistä mä tiedän mitä ne sinne kirjottaa?Ja kyllä mun mielestä myös niiden sanomiset pitäisi kirjata ylös ihan yhtälailla. Otan ens kerralla vaikka nauhurin mukaan, niin saavatpahan muutkin kuulla miten ne mulle puhuu.

Oottekohan te raasut jo aivan kurkkuanne myöten täynnä tätä mun avautumista? :D Oikeestaan oli ihan hyvä, että anonyymi (joka on muuten pyytänyt anteeksi) sai mut hermostumaan, niin oon saanut tänne vähän purkaa kaikkea. Enpä mä loppujen lopuksi tosta huostaanotosta niin kauheasti ole kirjoittanutkaan.

No joo, se tästä aiheesta taas sitten :) Artulla on tällä viikolla taas iltavuoro ja minä joudun olla ihan yksin illat...paitsi enpäs joudukkaan, mulla on täällä onneksi seurana...


Kahden tuotantokauden verran :) Mä oon sillon, ku tämä alkoi niin seurannut tätä...Ja varmaan just nämä kaks ekaa tuotantokautta katsonutkin, mutta sitten se jäi...En tiiä kyllä miks? Tai, oikeestaan mulla on ollu tässä kausi, joka on kestäny tosi monta vuottakin, etten jaksanut kattoa telkkaria ollenkaan, ei vaan kiinnostanut. Jotenkin sitä uppoutu vaan tietokoneen maailmaan. Yks syy siihen oli ainakin, että edellisessä suhteessa mä olin tosi yksinäinen, niin sitten netin kautta tuli oltua edes jotenkin ihmisten kanssa tekemisissä. Mutta nyt viime aikoina varsinkin oon taas osannut rentoutua tv:n ääressä ja silloin nää tuotantokaudet on ihan paras juttu! Mun nuoremman veljen tyttöystävältä nämä lainasin ja siltä löytyy kaikki kaudet, joten tiedän mitä teen iltaisin tästä edespäin :D Kiitos Hennalle vielä:) Mä tiiän, että luet tätä ;) Henna on niin suloinen, se on mun uskollisin lukija <3 

Ihanista ihmisistä ei niin ihaniin...vitsi, ku tässä blogissa olis mahdollista estää tiettyjä ihmisiä. Mua ärsyttää suunnattomasti, kun epäilen, että yks sellanen ihminen lukee tätä, jonka ei TODELLAKAAN tarttis tätä lukea. Rajoittaa vaan asioita, mitä täällä voin puhua. Vaikka ne asiat ei liitykkään muhun tai mun perheeseeni mitenkään, mutta silti...

Ollaan muuten mietitty paikkakunnan vaihtoa ihan tosissaan. Ei mihinkään kauas, vaan ihan tonne naapurikaupunkiin. Mä oon siellä asunutkin ammattikouluaikana ja sen jälkeenkin muutaman vuoden ja tykkäsin paikasta kyllä. Artulle se on ollu aiemmin ehdoton EI EI, mutta nyt se on alkanut lämmetä ajatukselle :) Varmaankin sen takia, että pääsin sinne kouluun ja siellä asuminen lyhentäis edes vähäsen mun koulumatkaa. Ja kuitenkaan Artun työmatkasta ei tulisi mitenkään liian pitkä. Sillä on itseasiassa moni työkaveri samasta kaupungista, niin sehän mahdollistais kimppakyydin ja siinäkin sitten säästäisi rahaa :) Mutta ei tässä kuitenkaan sen asian kanssa mikään hoppu ole ja katsotaan ihan rauhassa kivaa asuntoa. Kolmioon me kuitenkin ajateltiin muuttaa, nythän asutaan kaksiossa. Mutta kaiken järjen mukaan lasten kotiutuminen lähenee, niin ei me tänne asuntoon mahduta.

Vaihdettiin tosiaan järjestystä olkkarissa sunnuntaina ja tuli ihan kiva :) Mua vaan jotenkin ärsyttää tää meidän olohuone. Joku tässä mättää. Ikivanhat huonekalut varmaankin, joita oon kattellu jo monia vuosia :D Ja liian tummakin tää on mun makuun. Mutta ei tässä nyt oo varaa ostella kalliita hyllyjä yms. että näillä mennään nyt ainakin siihen mahdolliseen muuttoon asti! Ja nythän mä oon menossa oikein opiskelemaan sitä sisustusta, että ehkä mä vielä osaan ratkaista tän ongelman :)

Hyllyssä on ainakin liikaa tavaraa, nyt näin kuvasta huomasin! Yksi ongelma ratkaistu :D

Mutta nyt mä lopetan, onkohan kukaan ees jaksanu lukea tätä loppuun, tekstiä tulikin yllättävän paljon :) Oikein kivaa pävänjatkoa teille <3

17 kommenttia:

  1. Nimenomaan todellakin sossujen pitäisi tukea sellasta vanhempaa joka OIKEESTI haluaa parantua mistä tahansa, haluaa elää normaalia elämää ja saada lapset takaisin! Mua ärsyttää sun puolesta ihan hirveesti :(

    Ja tuttua toi että sanomisia muutellaan ja niitä tuputetaan väkisin välillä suuhun (ainaki meillä)! Meidän äiti on ottanut monta kertaa nauhurin mukaan, mutta siitä pitää etukäteen mainita ja arvaat varmaan että tantat on sen jälkeen nuolemassa persettä kun nauhurin pöydälle pistät ;S Mä toivon sulle kovasti tsemppiä tohon asiaan, olet ihana ihminen ja varmasti maailman paras äiti lapsillesi ja tuut ne vielä takasin saamaan! Jos sossut ei tunnu ymmärtävän mitään niin kannattaisko puhua tosta asiasta jollekkin vähän ylemmälle taholle? Mun mutsi vei asian käräjäoikeuteen josta se meni hovioikeuteen (juu ei auttanu mitään mut sun tilanteessa saattais auttaa). Sitten kun sä itse olet valmis ja haluat jne. ne lapsesi kotiin ja et saa niitä jostain kumman syystä, suosittelen puhumaan asiasta muullekkin kun teidän sossuille.
    Ja eikös masennukseen saa Kelasta vammaistukea? Luulen että näin on :O

    Huh, anteeksi avautuminen oli pakko. Mutta musta on hienoa ett purkaat tänne just sitä mitä haluat sano muut mitä tahansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Joo kyllä mä aion asian viedä ylemmälle taholle, jos ei tässä ala yhtään ääni muuttua kellossa. Mä oon miettinyt, että jos ei puolen vuoden aikana tapahdu mitään, niin sitten haen sitä huostaanoton purkua. Pitää ottaa yhteyttä asianajajaan, jonka kanssa oon jutellut puhelimessa, että mikä siinä vaiheessa olisi paras keino!
      Enpäs oo koskaan kuullut tosta vammaistuesta ja oli pakko googlettaa...en oikein löytänyt kunnon vastausta. Kai sitä pitää olla aivan täysin toimintakyvytön, että sitä saa! Ja mun kokemusten perusteella, mä en saa ikinä mitään Kelalta. Enhän mä saanut edes sairaspäivärahaa ja jouduin lopettamaan sairasloman kesken. Typerää touhua kertakaikkiaan!
      Jaa teidän äiti käytti nauhuria? Mä ajattelin vaan salaa laittaa kännykän nauhottamaan, mutta taitaa olla laitonta :D No ei sen puoleen, ei noiden sossujenkaan kaikki teot, kyllä ihan lain mukaan mee :/

      Poista
  2. Joo käytti nauhuria ja siitä nauhurista ei oo hyötyy jos ei oo laillista nauhottaa salaa :S
    Hmm eikös Viivi saa sitä tukee Kelalta? Kysyppäs siltä tosta asiasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Löysin sellasen sivun missä kerrottiin tarkemmin...pitäis olla vähintään vuosi melkeinpä toimintakyvytön. Ettei selviydy kotitöistä yms.

      Poista
  3. on kyllä piru vie käsittämätöntä touhua! eilen ostin ilta-sanomat jossa oli juttu justiin siitä naisesta joka "sieppasi"huostaanotetut lapset ja voi kiasus mikä senkin tarina oli...se huostaanotto oli ihan sairas juttu! nainen kärsi masennuksesta ja olivat exän kans riidois ja eikun lapset vietiin...ja nyt oli viety se alle vuoden ikäinenkin. ei käsitä tätä p*ska-valtiota, rikollisisa hyssytellään ja pääsevät pois vankiloista kun ovat hetken kunnolla!!!! ja sit viattomat lapset yms. saavat kärsiä, p'rkele että ketuttaa sun puolesta. ja viet asiaa ylemmälle taholle heti kun vaan jaksat itte!!!! näytät että oot todellakin tosissas!! voi **** sanon mä mitä touhua!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläpä kuule muuta sano! Sitte noita virkailijoita pitäis nuoleskella ja kunnioittaa. Pikkusen vaikeeta, kun tietää, että raportteihin on puhuttu osittain täyttä paskaa ja sama meno jatkuu. Ei tuu minkäänlaista myötätuntoa. Ei niillä oo sydäntä. Mä oon vissiin alussa loukannu niitä verisesti, kun oon aika kärkäs sanomaan. Mutta ei sellanenkaan sais vaikuttaa. Ammattilainen osaa ottaa hermoilut oikein vastaan. Sellanen ei varmaankaan oo mitenkään kummallista ihmiseltä, jolta viedään omat lapset?!

      Poista
  4. jos sulla on joku jonka et halua lukevan sun tekstejä voit "estää henkilön". en nyt tarkkaan muista mistä kohtaa, mutta sun täytynee tietää sen ihmisen sposti :S ja estää myös jollain tapaa blogi "ei kirjautuneilta". Menipä vaikeaksi :D

    Mistä muuten tuo teidän olkkarin lamppu on? Aivan ihana. Mekin ollaan vaihdettu järjestystä ja muutenkin huonekalut pääsi vaihtoon. Voin kertoa että tuli kyllä hyvä fiilis kun sain vähän vaihtelua!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihtelu virkistää todellakin :) Toi lamppu on Hobby Hallista!

      Poista
  5. Tosi hyvä postaus! :) teillä on ihana olohuone <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos tykkäsit :) Voi äää ja mä oon aivan hermoromahduksen partaalla ton huoneen kanssa :D

      Poista
  6. Noniin toisaalta hyvä että mun kommentti aiheutti vähän suuttumusta niin sait tuulta purjeisiin! Vaikka olihan se vähän liian kärkäs. Tuli mieleen että kun aletttiin heti syyttämään että oon joku tuttu ex-miehesi puolelta taikka ex-anoppi niin onko näin että em. henkilöt todella vastustaa että et sais lapsia kotiin? - H

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä ne sitä varmastikkaan vastusta, ei ainakaan ex-mies. Ex-anopin kanssa vaan en halua olla missään tekemisissä, on loukannut mua niin pahasti monet kerrat! Ja puolustelee niin typerästi sitä väkivaltaa mitä meidän suhteessa oli. Hänen kultapoikansahan ei ilman syytä ole lyönyt.

      Poista
    2. Tajuaksä kans ettei väkivalta ol ikinä oikein mutta ei oo A ollu kenenkäänmuun kans väkivaltane että voikko myöntää että kaikki on sen syytä? Kiinnostsis vain tietä et kaikkea ei voi panna sen syyks vai voiko?

      Poista
    3. Onkos A asunut jonkun muun kanssa ja tehnyt kaksi lasta? Vittu haloo, ei kai se tuolla ketään muijaa hakkaakaan, jonka ei tarvii sitä jatkuvasti käskeä jossakin :D Idiootti! Mä en oo sen syyksi huostaanottoa yksin laittanutkaan, vai osaatko saatana lukea?Painu vittuun mun blogista! Ja on se kyllä mun mielestä hakannu ja potkinu kavereitansakin. Nukkuvaa kaveriakin. Että turha tulla puhumaan asioista kännis, kun et osaa edes kirjottaa ja mistä et todellakaan tiedä mitään! Yksikin viesti joltain A:n ystävältä tänne, nii selvitän mistä se on tullu, sekin onnistuu jos tiedät ;) Mä oon antanu sen ihmisen olla rauhassa, enkä oo edes murtuneesta kädestä tehny rikosilmoitusta, joten jättäkää tekin mut rauhaan. Ette voi puuttua asioihin, joita ette näytä ymmärtävän. Grow up!

      Poista
  7. En muista, olenko aiemmin kommentoinut vai en...mutta nyt oli pakko.

    Muista, että sulla on täysi oikeus saada kaikki sua ja sun lapsia koskevat paperit sossusta. Sieltä näkyy sitten kaikki kirjoitukset. Ja mä tarkoitan, että ihan kaikki paperit. Olen itse toiminut mm. lastensuojelun sossuna ja kyllä meidän piti kirjata jokainen soitto ja yhteydenotto ja kaikki. Ja sulla on oikeus vaatia niihin muutosta, jos sun mielestä niissä on virheitä.

    En tarkkaan tiedä, miten pienestä paikkakunnasta on kyse ja, miten monta sosiaalityöntekijää teillä on, mutta olisiko mahdollisuutta pyytää vaihtoa? Ainakin johtavaan sosiaalityöntekijään kannattaa olla yhteydessä. Ja olikohan se sosiaaliasiamies tai joku sinnepäin, jonka pitäisi auttaa, jos on ongelmia. Mä voin selvittää sen tarkan tittelin, jos haluat.

    Olen kyllä jo aiemminkin ajatellut, että aika mielenkiintoiselta kuullostaa tuo teidän tilanne. Sen ymmärrän, että halutaan vähän aikaa seurata, miten tilanne kehittyy, mutta teillä on kulunut jo jonkin verran aikaa. Ja, jos ajatellaan sun jaksamista, niin lapset voisi ihan hyvin lastensuojelun avohoidon tukitoimena laittaa päivän ajaksi päiväkotiin, jolloin sä saisit omaa aikaa ja huilata, mutta lapset voisivat kuitenkin olla omassa kodissaan. Ja, jos tarve vaatisi voisi ottaa käyttöön myös muita avohuollon tukitoimia, kuten, vaikka tukiperhe, jossa lapset olisivat tietyt viikonloput kuukaudesta.

    Kuitenkin ihan lain ajatuksenakin on se, että lastensuojelun tarkoituksena on tukea perheitä kasvatustyössä ja huostaanoton pitäisi aina olla viime sijaisin keino ja senkin jälkeen pitäisi työskennellä yhdessä perheen kanssa, että lapset saataisiin kotiin.

    Mutta, jos haluat enemmän kirjoitella asiasta, niin ilmoittele, voin laitella s-postiosoitteen sitten sulle...Ja tällä hetkellä en ole itse töissä vaan pitkällä sairaslomalla selän hajoamisen vuoksi.

    Niin ja siitä keskustelun nauhoittamisesta; periaatteessa, jos sitä aikoo käyttää todisteena esim. oikeudessa, niin siitä tulisi kertoa etukäteen, mutta siitäkin on poikkeuksia. En nyt yhtäkkiä muista niitä ulkoa, mutta näin asia kuitenkin on. Ja olisihan ne nauhoitukset mielenkiintoisia ihan senkin vuoksi, että nauhoittaisit keskustelun ja sitten pyytäisit kirjoitetun tekstin itsellesi; voisit verrata, miten hyvin yksiin menee.

    Oikein paljon tsemppiä ja jaksamisia!
    Koeta jaksaa vaatia ja pitää huolta omista oikeuksistasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!
      Kiitos tosi paljon viestistä! Tosi mielenkiintosta saada oikein asiantuntija tähän "keskusteluun" mukaan. Mä vastaan tähän viestiin vielä huomenna paremmin ja paremmalla ajalla oikein ajatuksen kanssa :)

      Poista

Kommenttisi ilahduttaa :)